خانه / هنر در خانه / چه کسانی خودکشی می کنند علل خودکشی و نشانه های آن

چه کسانی خودکشی می کنند علل خودکشی و نشانه های آن

چه کسانی خودکشی می کنند علل خودکشی و نشانه های آن

به این مطلب امتیاز دهید

چه کسانی بیشتر خودکشی میکنند ؟ خودکشی در چه کسانی بیشتر اتفاق می افتد ؟ در اینجا با مقاله ای درباره سلامت روان ، ویژگی های افرادی که خودکشی میکنند در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

احضار روح کسانی که خودکشی کرده اند

ایا گناه خودکشی بخشیده میشود , چه کسانی خودکشی می کنند

 

 

خودکشی در افرادی با این نشانه ها زیاد است

خودکشی یکی از اتفاقات ناگواری است که روز به روز هم در حال افزایش است. خودکشی آنتونی بوردن که اخیرا رخ داده نشان می دهد هر کسی ممکن است در معرض خطر باشد.

چند روز پیش آنتونی بوردن خودکشی کرد. بوردن ۶۱ ساله در حال کار بر روی برنامه جدیدی در CNN بود. این رویداد ناراحت کننده درست چند روز بعد از مرگ کیت اسپید Kate Spade طراح مد اتفاق افتاد که او نیز خودکشی کرده بود.

خودکشی بوردن و اسپید یک چیز را نشان می دهد و آن افزایش میزان خودکشی در بین تمام افراد، مردان و زنان و از هر قشر و نژادی است. میزان خودکشی در بین سال های ۱۹۹۹ و ۲۰۱۶ تقریبا ۳۰ درصد افزایش یافته است.

درک اینکه چطور به شخصی که در معرض خودکشی است، کمک کنیم بسبار مهم و ضروری است تا به این ترتیب بتوان از بروز یک رویداد ناگوار پیشگیری کرد. در ادامه به مواردی در این باره اشاره می شود که لازم است بدانید.

 

چطور علائم هشدار دهنده خودکشی را شناسایی کنیم؟

علائم هشدار دهنده خودکشی در افراد مختلف یکسان نیست – برخی ممکن است به راحتی و به طور واضح در مورد افکار خود و اینکه چقدر دوست دارند بمیرند، صحبت کنند در حالیکه برخی دیگر افکار و احساسات خود را مخفی می کنند.دکتر کریستین موتیر Christine Moutier، کارمند ارشد در بنیاد امریکایی پیشگیری از خودکشی در این باره می گوید: ” به دنبال تغییرات در الگوهای رفتاری افراد باشید، افراد تا حدی می توانند برخی مسائل را مخفی کنند. تشخیص الگوهای رفتاری فردی که می شناسید کار زیاد سختی نیست.”

در این شرایط فرد به طور کامل خود را مشغول کار می کند، اما تحریک پذیرتر است، به راحتی خشمگین می شود، کنترل خود را از دست می دهد و به نوشیدن مشروبات الکلی روی می آورد. بعضی افراد در زمان افسردگی و فکر به خودکشی اینگونه رفتار می کنند.

 

مراقب این علائم هشدار دهنده باشید که نشان دهنده فکر به خودکشی هستند:

فرد در مورد خودکشی، مرگ و آسیب رساندن به خود صحبت می کند.

به دنبال قرص است

از دوستان، خانواده و جامعه دوری می کند

دچار تغییرات خلقی شدید می شود

احساس ناامیدی یا اسارت دارد

مصرف الکل یا مواد مخدر را افزایش می دهد

همیشه خواب است یا در خوابیدن دچار مشکل می شود

خشم غیر قابل کنترلی دارد

به خود آسیب می زند یا رفتارهای پرخطر دارد

اموال شخصی خود را رها می کند

بدون دلیل از دیگران خداحافظی می کند

 

برخی افراد بیش از دیگران در معرض خطر اقدام به خودکشی هستند، از جمله :

افرادی که دچار بیماری روحی هستند

افرادی که دچار اعتیاد به الکل و مواد مخدر هستند

سابقه خانوادگی اقدام به خودکشی

سابقه رویداد ناگوار یا مورد سوء استفاده قرار گرفتن

بیماری سخت

درد مزمن

انزوای اجتماعی

رویدادهای ناگوار در زندگی مانند از دست دادن عزیز

به یاد داشته باشید افراد در هر سنی ممکن است به خودکشی فکر کنند – خودکشی دومین عامل مرگ و میر در بین نوجوانان است و بیشترین میزان خودکشی در بین افراد میانسال است.

 

خودکشی در افرادی با این نشانه ها زیاد است

اگر متوجه تغییرات شدید در رفتار شخصی شده اید که این علائم شامل علائم هشدار دهنده خودکشی هم هستند، به هیچ وجه زمان را از دست ندهید و فرد را به نزد پزشک ببرید.

دکتر موتیر در این باره می گوید: ممکن است شما تنها کسی باشید که متوجه تغییر رفتار فرد شده اید. بنابراین وقت زیادی ندارید. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که یک گفتگوی دوستانه و صادقانه را شروع کنید و مراقب حرف هایی که می زنید باشید، بهتر است بیشتر به حرف های فرد بیمار گوش دهید تا خودتان حرف بزنید.

این صحبت کردن قرار نیست شرایط فرد را بدتر کند، محیطی امن برای فرد فراهم کنید و هرگز او را قضاوت نکنید. به فرد بیمار این اعتماد را بدهید که شما فقط به حرف های او گوش می دهید و سنگ صبور هستید.

از سخنرانی در مورد ارزش های زندگی پرهیز کنید و به فرد بفهمانید که چقدر برایتان دوست  داشتنی است و او را تشویق کنید به دنبال درمان باشد.

 

چگونه به کسانی که در خطر خودکشی هستند کمک کنیم؟

کنار آمدن با خودکشی کسانی که دوستشان داریم خیلی سخت‌ خواهد بود. اتفاقی بهت‌آور و ناراحت‌کننده؛ آخر چه طور ممکن است افراد با ارزش زندگی‌مان متوجه ارزش خودشان نباشند؟ مرگ آنتونی بوردن و کیت اسپید در هفته‌ی گذشته ما را متوجه این نکته می‌سازد که نه تنها خودکشی خطری جدی برای جامعه‌ی امروز محسوب می‌شود بلکه ممکن است انسان‌هایی مثل بوردن که شاید در ته لیست کسانی باشند که انتظار خودکشی‌شان را داشته باشیم نیز دست به هم‌چین عملی بزنند. افسردگی و تنهایی هرکسی را آزرده می‌کند. برخی از ما نگران کسانی هستیم که دوست‌شان داریم یا ممکن است عزیزی را از دست داده باشیم یا احساس دیگران را به خوبی درک می‌کنیم.

نکته‌ی مهم آن است که فکر و انگیزه‌ی خودکسی موقتی است. دشمنی درونی به صورت موقت بیدار شده و با من واقعی آن‌ها که علاقه به ادامه‌ی زندگی دارد شروع به جنگیدن می‌کند. اما شناسایی و کمک به آن‌ها جان‌شان را نجات خواهد داد. اما مرگ انسان‌های مشهور خطر مسری بودن این افکار را نشان می‌دهد. اما لازم است بگوییم که خودکشی راه‌حل نیست. داستان‌های بسیاری از نجات انسان‌ها و بازگشت امید به زندگی‌شان وجود دارد. اگر ما نگران کسی هستیم، باید هر چه سریع‌تر به کمک او بشتابیم. نگران نباشید پرسیدن این‌که “آیا به خودکشی فکر می‌کند یا نه؟” باعث نمی‌شود به انجام چنین کاری فکر کند.

 

 

 عذاب خودکشی طبق قران

خودکشی و شفاعت

 

 

در ادامه به شما نشان خواهیم داد چگونه می‌توان به کسی که نگرانش هستیم پله به پله و به سادگی کمک کنیم:

۱. بپرسید

باید خیلی رک در این مورد از آن‌ها سؤال کنید. “حالت خوبه؟ تو داری به خودکشی فکر می‌کنی؟ چطور می‌تونم کمکت کنم؟” با توجه به آن‌ها نشان دهید برایشان ارزش قائل هستید. “به نظر می‌یاد حالت خوب نیست.” برایشان زمان بگذارید، گوش دهید و قضاوتی نسبت به حرف‌هایشان نداشته باشید. به آن‌ها کمک کنید بر روی دلایل‌شان برای ادامه‌ی زندگی متمرکز شوند. زمانی که احساس کنند کسی کاملا به آن‌ها توجه کرده و احساسات‌شان را درک می‌کند احساس آرامش خواهند کرد.

 

۲.مراقبشان باشید

آن‌ها را تنها نگذارید. سعی کنید بفهمید تا کنون اقدام به خودکشی کرده‌اند و یا چه برنامه‌ای برای آن دارند. در مورد کاری که می‌خواهند انجام دهند بپرسید. تمام مواد و وسایل خطرناک را از دسترس آن‌ها دور کنید. هدف آن است که تا جایی که می‌توانیم نگذاریم به هدفشان برسند. مراقب بودن از کسانی که در فکر خودکشی هستند به آن‌ها کمک می‌کند تا به تدریج این افکار در ذهن‌شان کم‌رنگ شود.

 

۳. همیشه حضور داشته باشید

یکی از راه‌های حفاظت از این افراد، برقرار ارتباط است. به آن‌ها اطمینان دهید که درموارد نیاز می‌توانند روی شما حساب کنند. شنونده‌ی خوب بودن دراین موارد بسیار کمک‌کننده است. به آن‌ها کمک کنید دوستان بیش‌تری پیدا کنند و بتوانند در موارد نیاز از آن‌ها هم کمک بگیرند.

 

۴. در برقراری ارتباط به آن‌ها کمک کنید

همراه آن‌ها باشید و هر کاری از دستتان بر می‌آید برایشان انجام دهید. اگر فرد در خطر باشد او را از محل دور کنید و به آن‌ها کمک کنید تا به یک مشاور و روان‌شناس مراجعه کنند. کمک کنید در موارد خطر بتوانند از خود محافظت کنند. یک برنامه تا در اوقات حساس به آن‌ها یادآوری کند که هنوز جای امیدی هست و باید زنده و سالم بمانند. این برنامه شامل مراحلی است تا قدم به قدم باید به هنگام خطور فکر خودکشی باید انجام دهند. کمک کنید تا با راهکارهایی که موجب آرامش و خوشی آن‌ها شده‌اند همواره در ارتباط باشند. سعی کنید انرژی مثبت و اشتیاق برای ادامه‌ی حیات را در آن‌ها زنده نگه دارید.

 

۵. پیگیر باشید

پس از کمک به آن‌ها همیشه مراقب‌شان باشید؛ به آن‌ها اطمینان دهید همیشه برای کمک به آن‌ها آماده هستید. کنار آن‌ها بودن کمک خواهد کرد تا از این دوره‌ی گذرای خود تخریبی عبور کرده و دوباره به من واقعی‌شان که سرشار از شور زندگی و امید است، بازگردند. پیگیر بودن نشان ‌دهنده‌ی اهمیت شما است و حس تنهایی را از آن‌‌ها دور خواهد شد.

این‌که ببینید دوستان شما در خطر خودکشی هستند بسیار سخت خواهد بود اما انجام مرحله به مرحله‌ی نکات گفته شده در گذر از بحران کمک‌کننده خواهد بود. امروزه روش‌های درمانی ثابت شده‌ی بسیاری برای کمک به این چنین مشکلات وجود دارند. شما پلی برای رسیدن به کمک و دستی نجات دهنده به هنگام غرق شدن خواهید بود. هر بار که شما مانع آسیب رساندن آن‌ها به خودشان می‌شوید شانس زندگی را برایشان بیش‌تر می‌کنید.

کلام آخر آن‌که کور سوی امید همواره در تمامی لحظات برای همگان وجود دارد این هنر ماست که آن را در زندگی عزیزان‌مان روشن‌تر کنیم و نشان دهیم چقدر دوستشان داریم و برایشان ارزش قائل هستیم. داستان‌های مختلف بسیار از افراد گوناگون وجود دارد که نشان می‌دهد تنها یک پیام یا کلام تصمیم آن‌ها را عوض کرده است و اشتیاق برای ادامه‌ی زندگی را به آن‌ها برگردانده است. هر کس که در خطر است باید این چنین داستان‌های پر امید را بشنود و بدانند زندگی بهتر خواهد شد. بهترین منبع برای این داستان ها livethroughthis.org است.

“حال روی صحبتم با عزیزی است که به فکر خودکشی است و این مطلب را می‌خواند. ما نمی‌دانیم از چه غمی رنج می‌کشی و شاید توانایی درک بزرگی آن را هم نداشته باشیم اما می‌دانیم واقعی است و عذاب‌آور. زندگی تو ارزشمند است خیلی ارزشمندتر از چیزی که فکرش را هم بکنی، حداقل برای منی که وقت گذاشتم تا این مطلب را بنویسم زندگی تو برای من ارزشمند است با وجود این‌که حتی نمی‌شناسم چه کسی هستی ? حال فکر کن ارزش تو برای کسانی که تو را می‌شناسند چقدر می‌تواند باشد.

اگر احساس تنهایی، افسردگی می‌کنی و فکر می‌کنی هیچ راه نجاتی وجود ندارد سخت در اشتباهی. همه‌ی این‌ها گذرا ست. تو فقط کافی است از کسانی که می‌دانی متخصص کمک در چنین مواردی هستند کمک بخواهی و همیشه کسانی که دوستشان داری را به خاطر نگه داری. حداقل برای یک بار هم که شده به این فکر کن راه‌حل دیگری هم وجود دارد!”

 

 

مداخله در بحران خودکشی

نکاتی درباره خودکشی

 

منبع: سیمرغ / مجله دکتر مجازی / بیتوته


لينک منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

عکس سلام صبح بخیر جدید ۲۰۲۰ و ۹۸

 عکس سلام صبح بخیر  : عکس نوشته های زیبای صبح بخیر را برایتان قرار داده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *